škola vnútorných bojových umení

Roy Jenzen


Roy Jenzen je Majster čínskych vnútorných bojových štýlov a taoistického nei-gongu a lekár klasickej čínskej medicíny. Pôsobí a učí v Margaret River v Západnej Austrálii, ale aj tiež v Británii, Rakúsku, Českej republike, Nemecku a od tohoto roku (2024) aj na Slovensku.

Po promoci v Sydney v roce 1978 sa stal průkopníkom akupunktúry v Západnej Austrálii. V štúdiu pokračoval na Taiwanu, a v čínskej medicíne získal doktorát.

V roku 1985 si splnil svôj životný sen a presťahoval sa do Pekingu, kde bol ako jeden z prvých adeptov zo Západu prijatý medzi „vnútorné študenty“ (nei men tudi) posledných žijúcich starých majstrov (lao shi-fu).

Roy je priamým pokračovatelom v línii bojového systému xingyi chuan, tak aj bagua zhang (http://www.internalintent.com/#lineage-section). V Pekingu se Roy tiež stretnul s niektorými z učitelov tradičných taoistických naúk, ktorí mohli vtedy v Číně znovu začať pôsobiť. Neskôr absolvoval klinickú prax vo fakultnej nemocnici v Šanghaji a cvičil tu s prednými majstrami vnútorných bojových štýlov.

Roy

Ďalšie desaťročia zasvetil Roy dalšiemu rozvoju, kultivácii, šíreniu (a demystifikácii) skutočných vnútorných tréninkových metôd a jch integrácii s pôvodnou klasickou (tj. nie tradičnou, ktorá bola umelo vytvorená ako kompilát komunistickou stranou Činy) čínskou medicínou (https://www.jcm.co.uk/thoughts-on-the-relevance-of-qigong-to-the-understanding-and-practice-of-chinese-medicine.html), s úctou k tradícii, ale aj k stále sa vyvíjajúcej a adaptívnej povahe týchto umení.

Roy vedie taktiež dlhodobý program medzinárodných seminárov a pre hĺbku svojho porozumenia čínskym vnútorným bojovým systémom si získal uznanie v širokých odborných kruhoch. Za svoje životné poslanie považuje sdielať a naďalej vyvíjať táto bojová umenia (a umenie života) s tými, ktorí majú potrebnú vášeň a oddanosť tejto ceste spolu s Majstrom.

Xing yi chuan

Xing yi je „vnútorný“ bojový štýl (alebo presnejšie a pôvodne systém sám o sebe), ktorý má svoje pevné korene v pôvodných taoistických konceptoch a praktikách a môže byť veľmi dobre najstaršou zo všetkých vnútorných bojových metód.

Myslí sa, že Xingyi bolo vyvinuté viac pre bojovú zručnosť na bojisku skôr ako sebaobranné umenie, a vnútorná priama a asertívna povaha jeho praxe podporuje tento pohľad. Niektoré zdroje uvádzajú, že jeho základom boli pôvodne len tri základné techniky, aj keď väčšina súčasných škôl objala metódu praxe „piatich pästí“, ktorá má svoje korene v taoistickom koncepte pohľadu na svet a, pozdejšie, Čínskych lekárskom uvažovaní a praxi.

Pozdejšie počas jeho vývoja bolo základné umenie Xingyi a jeho bojová všestrannosť obohatené integráciou zvieracích štýlov (klasicky 12) do svojho systému, ktoré tiež mali za svojím pozadím hlbokú taoistickú metodológiu.

Jedna z najväčších síl Xingyi je jeho systém „nei gong“ metódy, ktorá umožňuje prístup a zapojenie vnútorných štruktúr, funkčné a energetické prepojenie, vytvárajúc tým dynamickú „celotelovú silu“, ktorou sú vnútorné štýly – a Xingyi najviac – preslávené.

Bez základné, nei gongom získané zručnosti, sa Xingyi stáva len formou; „tigrom bez kostí“, ako „ruky starého majstra“ hovoria. Jeden z kľúčov k praktikovaní Xingyi sa nachádza v jeho vlastnom mene: telo (xing) myseľ (yi) ako jedno; spojenie formy (xing) a zámeru (yi).


Ba gua zhang

V určitom ohľade praxe Xingyi chuan formuje ústrednú os jadra našich metód v škole. 

No získať pevné porozumenie a hlboké ocenenie jej sesterského umenia, Bagua zhang, je essenciálne vo vyššej forme bojových zručností nutných pre to, aby sa žiak stal dynamickým a informovaným praktikom vnútorných bojových umení. 

Podobne ako Xingyi má Bagua hlboké korene v dávnych taoistických konceptoch, Skutočne sa bojové umenie vyvinulo z pôvodných taoistických praktik "chôdze v kruhu". Táto taoistická metóda  (a pravdepodobne pôvodom šamanská) s cieľom "komunikácie medzi Nebom a Zemou" vedie k prepojeniu a integrácii nebeských a zemských energií skrze praktika. 

Bagua kladie (prirodzený) dôraz na kruhové pohyby a neprerušený pohyb. a má nei gongové praktiky podobné tým v Xingyi, aj keď môžu byť statickejšie vo svojom vývoji a horizontálne vo svojej aplikácii. 
Tiež je v súlade so starými taoistickými konceptmi, ktoré boli vyvinuté tak, aby vyhoveli konceptu "ba gua", (osem smerov energetických pohybov a vplyvná teória neustálych zmien).